Om vi sammenligner med andre sosiale medier, blir LinkedIn ansett som en mer formell og profesjonell kanal. Lurer du på hvorfor bedriften din bør benytte seg av plattformen? Vi gir deg fem gode grunner!
LinkedIn er et sosialt nettverk for profesjonelle yrkesutøvere som brukes til å bygge nettverk, knytte kontakter og holde seg oppdatert. Som bedrift kan du opprette en egen bedriftsside og legge ut informasjon, dele blogginnlegg og faglig innhold. LinkedIn er gjerne ikke en kanal de fleste er innom daglig eller like ofte som andre sosiale medier, så hvorfor anbefaler vi at bedriften din bør bruke kanalen?
1. Merkevarebygging
Som nevnt blir LinkedIn sett på som en profesjonell og i større grad en formell kanal. LinkedIn er derfor en god kanal for merkevarebygging, og det vil dermed være viktig å bruke kanalens egenskaper til å poste relevant og godt innhold til målgruppen din. Dette kan være alt fra nyheter fra bedriften din eller saker som fremmer dine unikheter ved dine produkter eller tjenester. Du kan også samle kundehistorier og anbefalinger fra kunder som bevis på din kompetanse eller kvalitet.
2. Effektiv målstyring
LinkedIn er også en god og effektfull markedsføringskanal hvor du kan spisse budskapet ditt mot de riktige målgruppene. Du kan målrette annonsene eller innholdet ditt mot blant annet spesifikke stillingstitler, ferdigheter, utdanning, bedriftsnavn, bransjer eller interesser.
Stillingsannonsering vil derfor fungere utmerket på LinkedIn, da vi anser dette som en treffsikker markedsføringskanal. Søker du for eksempel etter erfarne markedsførere, kan du kombinere stillingstittel og antall års erfaring, og på denne måten treffe de rette kandidatene for stillingen din.
3. Synlighet i søk
Har du en godt optimalisert bedriftsside, vil du kunne bli prioritert hos Google og dermed komme høyere opp i søkeresultater i søkemotoren. Å ha god synlighet vil alltid være en fordel for bedriften din, da undersøkelser viser at de tre øverste plassene i det organiske søkeresultatet får mer enn 55 prosent av trafikken.
For å bli prioritert i søkemotoren, sørg for at du på LinkedIn:
- Bruker relevante søkeord i «bio» og sideinformasjonen
- Fullfører alle stegene i profil- og firmabeskrivelsen
- Inkluderer lenker til nettsiden i profilen, beskrivelsen og innleggene du poster
- Jevnlig legger ut innhold og oppdateringer av høy kvalitet (som folk liker, kommenterer og deler)
4. Rekruttering
Om bedriften din er synlig på LinkedIn – hvor over én million i Norge har profil – kan dette bidra til å rekruttere nye talenter til bedriften din. Jo flere som har hørt om bedriften din (og fått et godt inntrykk), jo flere vil være interessert i å enten sende en åpen søknad eller søke på en stilling som dere lyser ut. På LinkedIn handler det derfor om jobbe aktivt med Employer Branding ved å synliggjøre hva som gjør bedriften din til en attraktiv arbeidsplass.
5. Bygge intern stolthet
På LinkedIn kan dine ansatte knytte profilene sine til bedriftssiden din, og på denne måten være en verdifull medhjelper når det kommer til distribusjon av bedriftens innhold i sine nettverk. At en ansatt deler innholdet handler om å vise frem kompetansen dere besitter, noe som også kan bidra til å bygge stolthet hos de ansatte.
Dette var bare fem av mange gode grunner til hvorfor bedriften din bør bruke LinkedIn. Trenger du hjelp til eller opplæring i annonsering på LinkedIn? Vi hjelper deg gjerne!
Bli en av oss
Se våre ledige stillinger.