3  tips til hvordan bedriften din bør bruke Instagram Stories

av Preben Helle - Fagansvarlig sosiale medier
| minutter å lese

Instagram Stories gir en unik mulighet til å treffe mange potensielle kunder med engasjerende innhold. Her er 3 tips til hvordan bedriften din bør bruke plattformen!

Er bedriften din tilstede på Instagram Stories? Det anbefaler vi at dere er, da plattformen vokser enormt. Det er nå hele 500 millioner aktive brukere på Instagram Stories hver dag. Dette gir en unik mulighet til å nå ut med engasjerende innhold. Visste du at 1/3 av de mest sette Instagram-historiene er fra bedrifter?

I følge Facebook-sjefen, Mark Zuckerberg, ligger fremtiden i story-formatet og foreløpig er det Instagram Stories som er størst. Et tips: Det du publiserer på Instagram Stories kan du nå krysspublisere til Facebook Stories. Når du har lagt ut en story, trykk på mer > historieinnstillinger og del historien din på Facebook

Det aller første du må gjøre er å opprette en bedriftsprofil. Gå til innstillingene i appen, og bla ned til Bytt til bedriftskonto. Når du har gjort dette vil du kunne få innsikt i historiene, innleggene og følgerne dine i sanntid. Her er 3 tips som kan hjelpe din bedrift på vei for å produsere bedre innhold: 

1. Vær konsistent

Et godt tips er å ha en lett gjenkjennelig presentasjonsform, hvor du bruker maler ("templates") for alt innholdet du produserer. Bruk gjerne tre eller fire maler slik at du kan variere Instagram-historiene dine. For eksempel gjør @natgeotravel dette på en måte som er konsistent med nettsiden og magasinet deres.

tre bilder av natur og by


Bruk gjerne farger og fonter som gjør deg lett gjenkjennbar. Husk at Instagram Stories oppleves autentisk; det er viktigere at fonten du bruker passer i kanalen enn at det er akkurat samme font som på nettsiden. 

2. Bilder og innhold

Del ekte innhold og bruk bilder som passer til story-formatet. Organiske historier blir sett av folk som følger Instagram-kontoen din, og forsvinner etter 24 timer. Bruk gjerne lekne, kreative verktøy som etiketter, emojier og GIF-er, og test gjerne innebygde kameraeffekter som Boomerang eller Hyperlapse.

Bilde av tre mobiler som viser forskjellige stories



Det er også flott å skape engasjement ved å legge til spørsmålsfunksjonen eller en meningsmåling. Ved å legge til lokasjon og relevante #hashtags kan du fort oppnå enda større organisk rekkevidde, samt dukke opp i Instagram Explore-seksjonen.

Post eksklusivt innhold og del gjerne tilbud som kun er tilgjengelig for dem som ser det på storyen din. Dersom du når over 10.000 følgere får du tilgang på "sveip opp"-funksjonen til Instagram, og da anbefaler vi at du bruker den aktivt og lenker til spesifikke produkter.

3. Frekvens

Om du har tid og mulighet - post minst én story hver dag. Planlegg gjerne storyene dine slik at følgerne dine ønsker å se alle historiene som du deler.

Et tips er å sjekke hvor følgerne dine dropper av. Dette gjør du ved å åpne historien og sveipe opp på skjermen. Her vil du se både antallet og brukernavnene på de personene som har sett hvert bilde eller hver video i historien din. Vi anbefaler at du tester og eksperimenterer med ulikt innhold, og analyserer hvor følgerne dine dropper av.

På bakgrunn av dette vil du lære hva som appellerer til følgerne dine, noe som vil kunne hjelpe deg til å produsere mer relevant innhold. Det finnes også ulike "branded templates" og "editing templates" tilgjengelig som kan hjelpe deg med å produsere godt innhold. 

Merk deg at storyene dine forsvinner fra profilen din og story-feeden til følgerne dine etter 24 timer, med mindre du legger dem til som høydepunkter på profilen din.

Ønsker du flere tips og triks når det kommer til Instagram Stories? Vi hjelper deg gjerne!

Kilde:
https://business.instagram.com/a/stories?ref=igb_carousel

Search

Se alle blogginnleggene våre