Har du kontroll på de negative søkeordene dine?

av Astrid Stendal - Konsulent, Marketing Services
| minutter å lese
Vi gir deg tips til hvordan du kan oppnå høyere klikkrate og lavere kostnad ved å ha kontroll på dine negative søkeord i Googles annonsesystem.


I Google Ads er det viktig med relevante søkeord slik at du treffer dine potensielle kunder, men det er like viktig å velge når annonsen din ikke skal vises.

Når du driver med søkemotoroptimalisering er relevans et viktig stikkord. En god søkeordsliste sørger for at annonsene dine blir vist til de rette og potensielle kundene. Like viktig er det å unngå klikk som ikke er relevante. Det kan for eksempel være at du har en nettbutikk hvor du selger regnjakker til kvinner. Da vil ikke annonsen din være aktuell for dem som søker etter boblejakker, dunjakker, jakker til menn eller andre lignende produkter som du ikke selger. Da ønsker du å inkludere "boblejakke" osv i listen over negative søkeord; søkeord som ikke skal benyttes for dine annonser. 

Ulike typer negative søkeord

Slik som med søkeord deles også de negative søkeordene inn i ulike varianter. Disse er fleksibelt samsvar, setningssamsvar eller eksakt samsvar. Disse fungerer likevel på en annen måte enn de positive søkeordene. Når du ekskluderer søkeordene må du også legge til synonymer, entalls- og flertallsformer, varianter som er feilstavet og andre nære varianter.

Negativt fleksibelt samsvar

Ved å legge inn ord som negativt fleksibelt samsvar vil ikke annonsen bli vist dersom søket inneholder alle de negative søkeordene, uansett hvilken rekkefølge de står i.

Eksempel negativt søkeord: Vinterjakke dame


Negativt setningssamsvar
Ved bruk av søkeord med negativt setningssamsvar vil ikke annonsen din bli vist hvis søket inneholder de eksakte søkeordene i samme rekkefølge. Søket kan inneholde andre ord, men dersom alle søkeordene står i den gitte rekkefølgen vil ikke annonsen din bli vist.

Eksempel negativt søkeord: “Vinterjakke dame”


Negativt eksakt samsvar
Søkeord med negativt eksakt samsvar vil hindre annonsen i å vises hvis søket inneholder de eksakte søkeordene, i samme rekkefølge og uten ekstra ord.

Eksempel negativt søkeord: [Vinterjakke dame]

 

 

Lister over negative søkeord

Ved å lage lister over søkeord som gir deg uønskede visninger og klikk kan du bruke disse på valgte kampanjer. Da kan du spare deg for mye tid fordi du slipper å legge inn negative søkeord manuelt. En liste kan ha opptil 5000 negative søkeord og du kan ha opptil 20 lister i kontoen din.

Listen over negative søkeord bør organiseres etter tema. Det kan for eksempel være at du ikke vil være synlig når det blir søkt etter en konkurrent, du kan da lage en liste som inkluderer alle konkurrentene dine. Listen kan brukes i flere kampanjer og en kampanje kan bruke flere lister. Du kan også legge til/fjerne ord fra listen underveis. Bruk av lister gjør jobben med søkeord mer effektiv og oversiktlig.

Bedre klikkrate med negative søkeord

Fordelen i Google Ads er at du kun betaler for klikk du får til nettsiden. Nettopp derfor er det viktig å ha kontroll på dine negative søkeord for å unngå å betale for klikk som ikke er relevante. Når du legger til negative søkeord for å hindre at annonsen din blir vist for termer som er irrelevante, vil din annonse være mer relevant for den potensielle kunden og du oppnår en høyere kvalitetsscore i Google. Når din kvalitetsscore blir høyere er det større sannsynlighet for at du vinner budrunden, og at det er din annonse som havner på topp blant søkeresultatene.

Vi kan se på det tidligere eksempelet med nettbutikken som selger regnjakker til kvinner. Dersom en som søker etter vinterjakke får opp annonsen, vil kunden tvilsomt trykke på din annonse som inneholder et annet produkt enn hun/han er på jakt etter. Dette fører til en lavere klikkrate på annonsen og en lavere kvalitetsscore.

Kontinuerlig oppdatering

For å ha kontroll på dine negative søkeord er det viktig å jobbe med disse kontinuerlig, anbefalt minst én gang i måneden. Når du har kontroll på de negative søkeordene kan du slippe ekstra kostnader, lave kvalitetspoeng og lav klikkrate. Du kan dermed opp nå høyere resultater for budsjettene du har til rådighet. 

Trenger du hjelp til å identifisere dine negative søkeord? Vi hjelper deg gjerne! Kontakt oss for en uforpliktende prat.


Kilder:
- https://support.google.com/google-ads/answer/2453972?hl=no
- https://support.google.com/google-ads/answer/6337820?hl=no&ref_topic=3122865
- https://digitalopptur.no/blogg/slik-jobber-du-effektivt-med-negative-sokeord-i-google-ads/
Search

Se alle blogginnleggene våre