I unnarennet: 6 tips til arbeidsvåren

av Synne Langeland - Rådgiver
| minutter å lese

Vi har kommet over hoppkanten for 2022 og er i unnarennet for et spennende arbeidsår. Her er 6 tips for å påvirke innstillingen din.

2022 er for alvor i gang og hverdagen er tilbake til normalen. Men noen sitter fortsatt på hjemmekontor, enten frivillig eller ufrivillig, og andre stiller spørsmål ved hva «den nye normalen» bør være.

Det aller viktigste er å ha den rette innstillingen, dersom vi skal lykkes med både nye og gamle arbeidsmetoder. Her er derfor seks gode råd som kan hjelpe. Dette er både til deg som ikke merker noen endring fra i fjor, og til deg som ikke kan vente med å innta kontoret.

  1. Se hverandre! Ta deg tid til å snakke med kollegaer og oppdatere deg på livet deres. Hva med å hilse på de nye som har startet hos dere under pandemien? Bidra til å bygge kultur, det gjør det kjekt å komme tilbake til kontoret.
  2. Reflekter! Hva har pandemitiden gjort med deg som arbeidstaker? Hvilke forventninger stiller du til deg selv nå? Hva motiveres du av? Hva forventer leder av deg nå? Ved å ha et bevisst forhold til disse tingene kan du ta bedre valg for deg selv og virksomheten du jobber i.
  3. Og til dere ledere: Hva forventer dere av oss? Vi trenger at du som leder er tydelig på hva du forventer av oss medarbeidere med tanke på kontordager og kjernetid i en hybrid hverdag. Involver oss gjerne i en diskusjon om hvordan og hvor vi skal utføre arbeidet vårt fremover. Hvordan kan vi skape balanse mellom arbeid og fritid? Hvordan oppnå fleksibilitet og utnytte de digitale løsningene? Hva står fast og hva er mulig å tilpasses den enkelte?
  4. Snakk åpent og ærlig! Ta en prat med lederen din og kolleger om hvordan du synes det er å være deg for tiden. Hva liker og misliker du med at samfunnet åpner igjen? Smittetallene er fortsatt relativt høye og mange aktiviteter som vi regnet for normale og viktige i hverdagen vår før pandemien har enda ikke startet opp.
  5. Ta initiativ til noe gøy og positivt for kollegiet! Hva med å invitere til en fysisk(!) fredagsvaffel, innta et langbord i kantina eller innkalle til en kaffeprat i kontorlandskapet en morgen? Jeg oppfordrer og utfordrer deg til å feire åpningen av samfunnet! Hva vil det si å komme sammen med kolleger igjen? Hva med en felles hotellfrokost, eller middag og minigolf uti de sene nattetimer?
  6. Si takk! Ja, det er sunt for vår psykiske helse å tenke positivt både i medgang og motgang. Lag din egen takknemlighetsliste! Kanskje er det andre momenter du er takknemlig for nå sammenlignet med i fjor under den verste nedstengingen? Nyt og takk for nye opplevelser, slik som at grensene mellom arbeid og hjem blir tydeligere igjen, den gode(?) kaffen på kontoret, eller småpausene som kontordagene legger opp til når vi beveger oss mellom møterom og etasjer.

Etter snart to år i nedstenging er jeg glad for å kunne si at vi som samfunn har stått på og holdt ut. Vi er i ferd med å fullføre et heftig motbakkeløp. Jeg ser målet – gjør du?

Som vi sier i Sopra Steria: Går vi sammen, når vi lenger. Godt jobba, arbeidstaker!

Search

Se alle blogginnleggene våre

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Feltene merket (*) må fylles ut

Temaer du er interessert i:*