Account Based Marketing (ABM) er en fokusert vekststrategi der markedsføring og salg samarbeider for å skape personlige kjøpsopplevelser eller prosesser, for prospekter som salg og marked har et gjensidig fokus på. Dette er ofte prospekter som er av meget høy verdi, og som muligens er på din liste over "drømmekunder".
Forbedrer kommunikasjon din
Du jobber kanskje i en bransje hvor kundene er få og godt kjent, men konkurransen er tøff? Eller kanskje har din bedrift identifisert en liste med “drømmekunder” som det skal jobbes dedikert mot å lande?
ABM hjelper bedriften med å jobbe og kommunisere med disse kundene, eller kontoene om du vil, som om de er individuelle målgrupper. Ved å gjøre dette - samtidig som du tilpasser kjøpsreisen og skreddersyr all kommunikasjon, innhold og kampanjer til de spesifikke kontoene - vil du se større avkastning og økt kundelojalitet.
Denne vekststrategien behandler kontoer som om de er individuelle kjøpere, og på bakgrunn av dette vil du kunne påvirke de viktigste beslutningstakerne med en personlig innholdsstrategi. Du kan gjerne tenke på dette som en klassisk salgsprosess for Key Account Managere, men hvor du jobber i synergi med markedsavdelingen fra starten av salgsprosessen. Dette gjøres for å tiltrekke, engasjere og begeistre de mest attraktive og største kundene.
Så, ABM er en go-to strategi for å forkorte salgssykluser, øke avkastningen og effektivt selge til kontoer med høy verdi - på den måten de enkelte foretrekker å kjøpe.
Forskjellen mellom ABM og Inbound
Om du er kjent med eller benytter deg av Inbound Marketing-metodikk i din bedrift, vil du kanskje spør deg om hva forskjellen på ABM og Inbound er. Ofte blir disse strategiene tenkt som helt forskjellige, men de kan imidlertid være nokså komplementære.
Inbound Marketing er en mer grunnleggende metodikk og vekststrategi som hjelper med å tiltrekke deg kunder gjennom å lage verdifullt innhold, søkemotoroptimalisering og en god kundeopplevelse.
I stedet for å avbryte målgruppen og kundene dine (som du gjør med utgående markedsføring), gjør Inbound Marketing til at du (organisk) kan gi publikum den informasjonen de ønsker når de vil ha den.
Du kan da si at Inbound legger grunnlaget for en sterk ABM-strategi ved å gi mulighet for svært målrettet og effektiv ressursallokering av kontoer med høy verdi.
Begge strategiene krever en dyp forståelse av prospektet for å informere om hvilken type innhold du lager, og hvordan du velger å levere det til målgruppene. Både Inbound og ABM er fokusert på å levere en god kjøpsopplevelse i hele kundens livssyklus, men man kan si at ABM hjelper med å akselerere kundereisen for de aller mest attraktive prospektene, når Inbound-fundament er på plass.