3 gode grunner til å eie sin egen Google Marketing Platform

av Laure Molnes - Senior Consultant, Head of Programmatic, Marketing Services
| minutter å lese

Mange norske bedrifter lurer på hvordan de skal rigge sin markedsteknologi for å bli mest effektiv i sin digitale markedsføring, og ikke minst kunne utnytte bedriftens data på en god måte. Vi anbefaler ofte bedrifter å eie sin egen Demand Side Platform (DSP), for å kunne ha et tettere eierskap til egne data og koble markedsteknologi sammen på en bedre måte.  

En DSP er et system som lar kjøpere av digitale annonser administrere både annonsekjøp og datautveksling gjennom ett grensesnitt. Et eksempel på en slik plattform er Google Marketing Plattform som “forener” blant annet annonsekjøp på display, video og søk og gode analytiske verktøy. Mange selskaper kjøper en egen lisens på en slik plattform, men det bør være av de rette årsakene – og ikke kun et ønske om å ha den siste populære teknologien. Her følger 3 gode grunner til å eie sin egen Google Marketing Platform (GMP):  

Du har lyst til å automatisere markedsføringen din i stor skala 

En av fordelene ved plattformen, er at du slipper å bruke tid på oppgaver du eller byrået ditt bruker mye tid på i Google Ads. Ved å automatisere annonsetekster, sparte vi eksempelvis 25% fakturerte timer ved å bruke GMP for en av våre kunder. Kunden hadde flere produkter som skulle promoteres på kort varsel.  

Når man har repeterende oppgaver, slik som å oppdatere annonsetekster for å reflektere de nyeste tilbudene eller kapasitet på varelager, kan du spare mye tid gjennom å benytte automatisering i GMP. Gjennom bruk av ulike feeder, fra nettside eller backend-systemer, kan du i sanntid automatisk oppdatere annonsetekster, bannere og andre forhold som påvirker markedsføringen din. 

Dette kan være aktuelt når du har mange produkter (e-handels nettsider), hvis produktene eller tjenestene dine endrer seg hyppig, eller om du er et internasjonalt selskap som må ta hensyn til flere språk, landingssider og sideversjoner.  

Å segmentere markedsføringen med gode målgrupper kan også være tidkrevende. Hvis du allerede segmenterer annonsene dine manuelt på regioner, kundelister eller enheter, bør du vurdere å bytte til et automatisert system som gjør det tidkrevende arbeidet for deg.  

Du vil målrette mot mer komplekse forretningsmål 

Bruker du Google Ads i dag har du allerede muligheten til å få gode resultater og maksimere konverteringer eller nå enCPA-målsetting på tvers av kanaler. Men dersom du vil avansere og bygge modeller rundt lønnsomhet eller livstidsverdi (LTV), er Google Marketing Platform definitivt verdt å vurdere. Plattformen lar deg utnytte langt mer komplekse modeller. 

Her er digital modenhet viktigere enn størrelsen på bedriften.  

Et godt eksempel er dersom du selger mobilabonnementer. Å optimalisere annonsene dine for å generere leads, er absolutt relevant. Her handler det i stor grad om volum, hvor ditt månedlige mål vil være å generere så mange konverteringer som mulig. Men på ett eller annet tidspunkt ønsker du kanskje å ta hensyn til andre faktorer, slik som livstidsverdi og kunne målrette mot dem som vil være lojale, og gjøre flere kjøp med høy verdi. Slik kan man øke lønnsomhet på markedsføringen med Googel Marketing Platform.  

Du ønsker å være mer datadrevet 

Magien med enhetlige markedsføringsplattformer er at de lar deg integrere tredjepartsdata. Dette betyr at du kan få full oversikt over markedsføringsaktivitetene, og hvordan de påvirker hverandre. Dette betyr at du ikke bare kan styre søk- og programmatiske kampanjer, men du kan også se hvilken rolle sosiale medier, affiliates eller andre markedsføringskanaler spiller inn i salgstrakten. Dette betyr at du kan optimalisere budsjettstyringen, og oversikt over hvor konverteringer kommer fra.  

Det er fremdeles ganske vanlig, i alle fall i Norge, at markedsførere gjør direkte avtaler med mediehus. Når vi integrerer disse dataene i GMP, er det ofte en vinn-vinn situasjon. Vi får direkte innsyn i eksponeringer, klikkrater og konverteringer som har skjedd etter eksponering – direkte fra plattformen.   

En del selskaper i Norge jobber nå også med å kunne koble sine CRM data sammen med sin DSP. Slik oppstår nye spennende muligheter, for eksempel til å kommunisere på ulike måter til potensielle vs eksisterende kunder, drive oppsalg eller lage kopier av eksisterende, lojale kunder.   
 

Så – hva bør du gjøre? 

Hvis du er nysgjerrig på Google Marketing Platform, men ikke helt sikker på om det er en god match for din bedrift, kan du teste plattformen gjennom vår byråkonto. Ulempen med dette er at du ikke får muligheten til å utnytte dine egne data på like god måte, i tillegg til at du risikerer å måtte gjenoppbygge kontoen dersom du til slutt bestemmer deg for å kjøpe din egen lisens.  

Dette alternativet gir deg derimot muligheten til å teste de ulike mulighetene GMP gir deg, uten å hoppe i det med begge beina først. Mange av våre kunder har valgt å gjøre det på denne måten, fordi de ønsker å benytte seg av automatiseringen – men uten å måtte investere mye tid og krefter på datainnsamling.  

Er du interessert i å høre mer, eller i å prøve Google Marketing Platform? Vi tar gjerne en prat!  

Search

dataanalyse-og-innsikt

Lignende innhold

Se alle blogginnleggene våre

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Feltene merket (*) må fylles ut

Temaer du er interessert i:*