|
minutter å lese
Kortversjonen: - Hennig-Olsen ønsket ny emballasje for Sørlandsis med fokus på brukervennlighet og selskapets kjerneverdier.
- EGGS designet en emballasje som er mer bærekraftig og kostnadseffektiv fordi den utnytter plassen bedre på paller og i frysere.
- Den nye emballasjen har også en rundere og mer sofistikert form for å gjenspeile høy kvalitet og tradisjoner.
|
Utfordringen
Utvikle emballasje som representerer merkets kjerneverdier
Hennig-Olsens Sørlandsis er Norges mestselgende iskrem. Varemerket trengte imidlertid en oppdatering for å yte produktet rettferdighet og bedre representere selskapets kjerneverdier. Det overordnede målet var å skape god helhetlig opplevelse for brukerne. Sørlandsis når en bredere kjøpergrupper gjennom å tilby nye smaker. Disse smakene har ingredienser av høyere kvalitet, noe som gjenspeiles i prisen og dermed må kommuniseres gjennom designet.
I tillegg til de tekniske forbedringene av emballasjen, har det nye designet løftet merket til et høyere nivå. Nå har Sørlandsis en flott emballasje som understreker merkets posisjon, Marianne Høy Erikstad Markedsdirektør, Hennig-Olsen.
Verdi for kunden
En merkevare med personlig uttrykk
For å kommunisere kvalitet og høykvalitet pris på kvalitet, er det nye designet en mindre 1,4-liters beholder, med et elegant sølvfarget lokk som rammer inn etiketten. Designet er tilpasset den nye merkevareidentiteten, med en rundere og mer sofistikert form. Den nye pregede logoen gir beholderen et mer “premium” uttrykk. Forseglingen har fått en blank overflate som gjør smilet i logoen tydeligere. Det er lagt vekt på å skape en taktil opplevelse som kommuniserer produktets kvalitet. EGGS har samarbeidet tett med byrået Anti, som har designet etiketten.
Med en avrundet form, vertikale spalter og senkede hjørner, gir den nye emballasjen for Sørlandsis en følelse av tradisjonelt håndverk og nostalgi. Dette gjenspeiler Henning-Olsens stolthet over å være Norges mest etablerte iskremprodusent. Designet har flere fordeler. Det er nå lettere å forsyne seg med iskrem, og isboksen ser penere ut på bordet.
Den nye emballasjen fungerer mer effektivt i produksjonslinjen, er bedre tilpasset paller og frysere, noe som gir en mer bærekraftig emballasje, Marianne Høy Erikstad, Markedsdirektør
Forbedret brukeropplevelse, bedre logistikk og funksjonalitet
Den nye emballasjedesignet gjør at det nå er plass til 30 ekstra bokser med Sørlandsis på en europalle, klar for transport. Resultatet er 211,2 færre europaller og 3,2 færre kjølebiler per år. Dette styrker Hennig-Olsens økonomisk og miljømessig. Sørlandsis-boksene er også enklere å stable i butikkfrysere, og utnytter 18 % mer dybde og er 10 % mer synlig for kunder.
EGGS' hovedfokus gjennom hele prosjektet var å endre det som tidligere var rent funksjonelle trekk til skjønnhet og bedre funksjon. Grafisk design og generell stil på etiketten har et mer personlig uttrykk, og forbrukerne opplever iskrem-merket som mer moderne og fristende.
Les engelsk versjon på EGGS design sin nettside.