Publikum finner – alle vinner

18 Nov 2013

Nettsiden «Stjålet gods på nett» lar folk søke etter og få tilbake stjålne verdisaker. I løpet av de to første dagene etter lansering sjekket over 10.000 brukere ut tjenesten, som Oslo politidistrikt tror kan føre til flere oppklarte forbrytelser.

Utfordringen var enkel nok: Politiet sitter på store lagre beslaglagte gjenstander, men mangler ressurser og gode verktøy til å spore opp verdisakenes rettmessige eiere.

I september lanserte Oslo politidistrikt en ny nettside som folk finne og få tilbake stjålne verdisaker som politiet har tatt beslag i.

– Dermed blir det enklere å finne tilbake til arvesmykker eller andre verdisaker. Finner du gjenstander du gjenkjenner, trenger du et bare et anmeldelsesnummer for å bli gjenforent med dem, forklarer fungerende it-sjef Bente Haugen i Oslo politidistrikt.

Vinn vinn-situasjon
At publikum kan få tilbake frastjålne eiendeler er den største gevinsten, men i tillegg er tjenesten et nytt verktøy i etterforskningen av vinningskriminalitet.

– Uten muligheten til å knytte mistenkte direkte til et åsted, er det vanskelig å få dem dømt for annet enn heleri av gods som er stjålet, sier Haugen.

– Har vi imidlertid en eier, gir det oss bedre muligheter til å knytte en mistenkt direkte til tyveriet. Det øker sjansen for at etterforskingen kan føre til domfellelse for selve innbruddet og deretter en strengere straff for lovbryteren.


Strenge krav

Kravene til løsningen var strenge. Grensesnittet måtte være enkelt og brukervennlig både for publikum og politiets etterforskere, som administrerer den. I tillegg måtte nettsiden tilfredsstille  omfattende krav til sikkerhet, kapasitet og universell utforming.

Allerede fra starten var Steria en viktig medspiller for politiet. Selskapet vant et såkalt minianbud innenfor en eksisterende rammeavtale med Oslo politidistrikt, og har samarbeidet tett med politiet for å utvikle en optimal løsning.

– Det er viktig å fremheve Steria som en god samarbeidspartner. De hadde tre konsulenter sittende i våre lokaler i 90-95 prosent av perioden, og dette var en viktig årsak til at prosjektet ble løst smidig og innenfor rammene. Vi er veldig fornøyd med jobben de gjorde, sier Haugen.

Aktivt eierskap
Nettsiden er basert på ulike komponenter innenfor Windows’.NET-teknologi. Den ble ferdigstilt innenfor tidsfrist og budsjett, og leveranseansvarlig Tine Marthinus i Steria gir Oslo politidistrikt en stor del av æren.

– Det er alltid en stor fordel at kunden tar aktivt eierskap til slike systemutviklingsprosjekter, og i dette tilfellet var det en viktig suksessfaktor. Politiet har vært en god partner, og sammen har vi sikret god fremdrift og kvalitet i design-, utviklings- og testfasene, sier Marthinus.

10.000 brukere
Nettsiden for stjålet gods fikk omtale i flere medier etter lanseringen, og i løpet av de to første dagene var 10.000 unike brukere innom tjenesten. Bente Haugen tror løsningen også kan tas i bruk i politidistrikter.

– Det er morsomt å få til en tjeneste som både bistår politiets arbeid og styrker dialogen med publikum.

Pressekontakt

kbe_120x120Kristin Blix-Elton
Markeds- og kommunikasjonsdirektør
tlf: +47 970 28 616
E-post: kristin.blix-elton@soprasteria.com