MøllerGruppen: Tar digitalisering på alvor

MøllerGruppen: Tar digitalisering på alvor

Bilbransjen har vært konservativ når det gjelder å ta digitalisering innover seg. Nå tar MøllerGruppen en rekke grep for å la kundene nyte godt av de mulighetene som digitalisering kan gi. 

Med nye teknologier kommer nye muligheter, og det fremoverlente bilkonsernet tar digitaliseringen på alvor. Det betyr at kunden snart kan ta seg av både bilhandel og bilvedlikehold fra sofakroken.

– Mange i bilbransjen har nok følt at dette med digitalisering egentlig ikke angår dem. Bilen er et fysisk produkt, og ikke noe som kan sendes som datapakker gjennom fiberkabler. Kundene vil fremdeles se den, ta på den, prøvekjøre den og kjenne lukten av nye skinnseter. Ting er imidlertid i ferd med å forandre seg. Vi gjennomfører nå et pilotår for å berede grunnen for en gjennomgripende digitalisering av organisasjonen, forteller Cathrine Klouman, IT-direktør i MøllerGruppen.

Noe av grunnen til dette er at kundeadferden har endret seg drastisk de siste årene. Dagens kunder har modnet digitalt, og forventer dermed økt tilgjengelighet på egne premisser. MøllerGruppen erkjente at de manglet den nødvendige kunnskapen til å kapre morgendagens kunder. Det er derfor et av Norges største bilkonsern hentet Cathrine Klouman fra stillingen som konserndirektør i DNB. Hun skal lose MøllerGruppen gjennom et teknologisk skifte og over i den digitaliserte tidsalder.

Bilde av logoen til MøllerGruppen på veggen til kontorene deres

Flere bilkjøpere vil være selvbetjente på nett
Rune Simensen som har lang erfaring med digitalisering og innovasjon fra telekom og bank, og han leder det digitale teamet i MøllerGruppen. Han sier at digitaliseringen er positivt for alle parter:

– Dette er bare starten på en lang reise. Digitalisering åpner mange dører for oss, og det lar oss jobbe smartere og mer effektivt. Men aller viktigst, digitalisering gir oss helt nye måter å skape merverdi for kundene på, sier Simensen.

I en verden der netthandel er blitt normen og selskaper som Amazon og Ebay er blant verdens største uansett bransje, har bilbransjen lenge holdt igjen. Er folk flest rede til å bruke mange hundretusen kroner foran en skjerm? I fjor høst gjennomførte MøllerGruppen en undersøkelse for å avdekke nettmodenheten blant sine kunder. Her oppga over 25 prosent av respondentene at de gjerne kjøper bil på nett. Hos personer under 45 år ligger andelen på over 40 prosent.

– Det er blitt tryggere å kjøpe bil. Bilbransjen har blitt mer profesjonell, og bilene holder høyere kvalitet. Dessuten er det bedre garantiordninger, slik at bilkjøperen egentlig risikerer veldig lite. Forutsetningene er nå til stede for kjøp av bil på nett, sier Simensen.

Han synes også det er spennende å se på den teknologiske utviklingen i selve bilen. Om ikke mange år vil alle biler være på nett. Dette gir mange nye muligheter for å skape verdiøkende tjenester for kundene.

– Vårt mål er å tilby våre kunder de beste digitale selvbetjente bilholdsløsningene i markedet, fortsetter Simensen.

Individualiserer bilen på sofaen
Konsulentselskapet Sopra Steria bistår MøllerGruppen med utvikling av nye digitale tjenester som skal bli et supplement til det fysiske forhandlernettverket.

– Vi tror på det gode samspillet mellom våre kunnskapsrike forhandlere og de nye digitale løsningene, sier Klouman.

IT-direktøren sier at veien mot et bilkjøp gjerne begynner med at kunden søker etter informasjon på nett.

– Deretter går turen til forhandleren som hjelper til med å spesifisere ferdig bilen. Fremover får vi en løsning der kunden gjør konfigureringene hjemme og deretter sender disse digitalt til forhandler som kan se på kundens bilkonfigurasjon og komme med tips og ekspertanbefalinger, sier hun.

Som del av piloten for salg av bil på nett har MøllerGruppen valgt ut noen bilmodeller som man vil markedsføre, og først ut er  Volkswagen Up!. Disse bilene er mer eller mindre ferdigkonfigurerte, slik at bestillingen skal være enkel og leveringstiden kort.
Nettopp tidsaspektet er et betydelig incentiv som mange kunder setter pris på ved kjøp av bil.


All informasjon samlet på ett sted
MøllerGruppen har dessuten store forhåpninger til mobilappen «Mitt Bilhold», som også utvikles sammen med Sopra Steria. Her skal kunden kunne legge inn én eller flere biler. Eli Toftøy-Andersen, ansvarlig for interaksjonsdesign i Sopra Steria, sier at appen de utvikler lar deg booke verkstedtime, ordne med dekkhotell og hente ut all slags relevant informasjon om bilen og servicetilbud:

– Kunden skal få slippe å lete etter informasjon om sitt bilhold. Med appen ligger all informasjon om bilen og forhandlerne inne på mobilen, samtidig som kunden enkelt kan motta gode tilbud og kjøpe tilleggsutstyr som skiboks og barnesete. Dette plukker du så opp hos nærmeste forhandler eller på posten, sier Toftøy-Andersen.

Parallelt kjøres et pilotprosjekt med nettbrett ute hos flere forhandlere. Tanken er at mekanikere utstyrt med nettbrett kan hente opp tekniske skjemaer og andre opplysninger mens de jobber med bilen, fremfor å måtte gå inn på et kontor og bruke en stasjonær PC. Dette gir enda bedre kvalitet og mer effektiv service på MøllerGruppens merkeverksteder.

Brukerinvolvering skaper entusiasme
Klouman understreker at digitaliseringen av MøllerGruppen på ingen måte skal erstatte dagens forhandlernettverk. Tvert imot skal de mange forhandlerne over hele landet nyte godt av alle nyvinningene.

– Vi legger mye ressurser i å involvere både kunder, ansatte og forhandlere i utviklingsarbeidet vårt. Målet er at kunden skal stå i sentrum, slik at han eller hun opplever at det er enkelt og strømlinjeformet både å kjøpe og vedlikeholde bil. Slikt sett gir digitalisering oss konkurransefordeler, avslutter Klouman.

 

Pressekontakt

kbe_120x120Kristin Blix-Elton

Markeds- og kommunikasjonsdirektør
tlf: +47 970 28 616
epost: kristin.blix-elton@soprasteria.com