Daimex - Fra papir til mobil i sky

Daimex - Fra papir til mobil i sky

Tog_linje-570x325

  • Daimex’ IT-portefølje var bygget sten på sten etter hvert som selskapet vokste, noe som har medført mange ulike løsninger uten klar strategi og uten integrasjoner.
  • De ansatte i de ulike avdelingene satte opp forskjellige systemer for å løse de samme oppgavene, og de hadde sine egne prosessvarianter for sentrale oppgaver.
  • Papirbasert arbeidsflyt av arbeidsordrer, lagerstyring, planlegging og mer betydde at ledelsen ikke hadde oppdatert informasjon om tingenes tilstand. Derfor måtte de stole på periodiske manuelle oppdateringer for å få et oppdatert bilde, som snart var utdatert igjen.

Løsningen

  • Digitalisering av Daimex ved å introdusere en SAP S/4 HANA On-Premise-løsning på SAP Hana Private Cloud av Basis Consulting. Systemet benyttes utelukkende fra SAP Fiori Launchpad.
  • Løsningen er en fullskala ERP-implementering for en liten bedrift som leverer tjenester til alle jernbanerelaterte operasjoner, trikk, tog og T-bane. Som støtteverktøy for HR prosesser valgte kunden Visma.net Payroll, mens Dropbox ble valgt for filhåndtering.
  • En komplett modernisering av hele IT-løsningen for å støtte alle kjerneprosesser.
  • Prosjektet har tatt kunden fra en hverdag preget av manuelle og papirbaserte prosesser til en heldigital måte å samhandle på, der informasjon flyter gjennom avdelingene og alle får sine oppgaver og på smarttelefonen, nettbrettet eller bærbar datamaskinen.

"Det er jo utrolig kult at jeg kan aksessere systemet fra hvor som helst!"

Resultatet

  • Betydelige besparelser i form av en redusert IT-portefølje og moderne skyløsninger.
  • Serviceteknikere får en betydelig forenklet hverdag ved å bruke smarttelefonen som et verktøy i stedet for papir. Det de tidligere måtte innom kontoret for hver morgen og etter hver jobb, mottar de nå jobber i en Work Manager-app der de rapporterer, registrerer tidsbruk og andre kostnader. I tillegg har de nå tilgang til arbeidshistorikk på utstyret samt tilgjengelig teknisk dokumentasjon.
  • Kunden har oppnådd betydelig forbedret prosesskontroll og nå kan flere ansatte utføre hverandres oppgaver.
  • Implementeringen ble gjort på 4 måneder med noen finjusteringer og forbedringer etter Go-Live.

Hvorfor velge Sopra Steria?

Sopra Steria leverer rådgivning, prosjektledelse, applikasjonsutvikling, opplæring og tilpasning av SAP-løsninger. Vi kan hjelpe deg med å anskaffe, implementere, migrere, oppdatere og tilpasse systemet, enten det er SAP ECC eller SAP S/4 HANA.

Vi kan hjelpe med å få mest mulig ut av sin SAP-løsning. Vi er opptatt av å gi sømløse brukeropplevelser koblet til ERP-systemet. I Norge har vi en SAP-avdeling med svært erfarne konsulenter, arkitekter og utviklere. I tillegg har Sopra Steria ca. 3000 SAP-konsulenter globalt og 200 i Skandinavia.

Pressekontakt

kbe_120x120Kristin Blix-Elton

Markeds- og kommunikasjonsdirektør
tlf: +47 970 28 616
epost: kristin.blix-elton@soprasteria.com