Power of sharing-konferansen 2022

Tidligere i høst gikk vår Power of Sharing-konferanse av stabelen

Her kan du se alle kundeforedragene digitalt! Du kan gjenoppleve alt fra Oslo-byrådens syn på ledelse, til Orkla Foods betraktninger om klimakontroll. Høydepunktene er klare!

Fremtidens virksomhet

Vi samlet ledende tenkere og våre egne kunder for å se hvordan vi best kan navigere i fremtiden: Hva vet vi om verden, og hva vet vi ikke? Hvordan kan vi best ruste oss? Og hva gjør andre selskaper for å lykkes? 

Hvordan kan vi ruste oss?

I nyere tid har behovet for å omstille seg aldri vært større enn nå. Det er en usikker tid med mange ytre påvirkningsfaktorer: krig på europeisk jord, pandemi, strømpriser, inflasjon, renteøkning, forstyrrelser i forsyningskjeder og mangel på arbeidskraft. For å møte fremtiden må du utvikle organisasjonen og hvordan du leder. I tillegg må du bruke trygg teknologi, som kan håndtere millioner av datapunkter, for å få bedre innsikt og komme nærmere både brukerne og medarbeiderne dine. Og bærekraft? Ja, det blir essensielt for din virksomhets fremtid. 

Byrådssjefens ledertips: – Vær modig, vis svakhet

okt 19, 2022, 07:00 a.m.
Title* : Byrådssjefens ledertips: – Vær modig, vis svakhet

Fremtidens leder står bredbeint i stormen, men er ikke redd for å svelge stoltheten sin. Det mener Raymond Johansen. 

– Skal du være en god leder i fremtiden, må du være modig. Du må nemlig ta beslutninger under stor usikkerhet, og det krever mot. Du må tørre å stille vanskelige spørsmål, og ikke bare flyte med strømmen, sier lederen av Oslos byråd. 

Byrådsleder. Partisekretær. Statssekretær. Toppleder i frivillig sektor. Denne sommeren feiret Raymond Johansen 30 år som sjef. I sin karriere har han stått i flere kriser og ekstreme omstillinger, blant annet som partisekretær 22. juli, og som byrådsleder gjennom pandemien. På Power of Sharing-konferansen til Sopra Steria delte han av sine mange ledererfaringer. 

– Pek ut en retning, slik at alle vet hvilken vei de skal gå. Vær tydelig på mål og visjon, om det er å tjene penger eller vinne et valg. Ledelse er egentlig bare et verktøy for å nå disse målene, fastslo han foran en fullsatt forsamling i Operaen. 

Raymond Johansen på Power of sharing-konferansen

PÅ SCENEN. Engasjert Johansen på Sopra Steria-arrangementet Power of Sharing i Operaen. Foto: Kjetil Grude Flekkøy / Sopra Steria


Visualisering er en metode byrådslederen ofte bruker for å samle troppene om et felles mål.
 

– Et bilde i hodet er mer effektivt enn et notat. Under pandemien snakket jeg mye om den ensomme 60-åringen som hver dag legger turen med bikkja si rundt den travle fotballbanen. Når treningene avlyses og alle sitter hjemme, mister han den lille kontakten han har med samfunnet. Klarer du å se ham, skjønner du hvor vanskelig nedstengingen var for mange, sier han. 

Må kunne tape ansikt

En god leder kan ikke være redd for å tape ansikt, fastslår Johansen. Han har selv måttet svelge stoltheten noen ganger. For eksempel da han som leder for Flyktningerådet stod midt oppi en komplisert og ressurskrevende navneprosess. 

– Vi leide inn konsulenter og involverte store deler av organisasjonen. I et halvt år holdt vi på. Til slutt måtte jeg erkjenne at det ikke førte noe sted. Jeg snudde og satte i gang hele prosessen på nytt. Da gikk det bra, og vi kom fram til Flyktninghjelpen. Jeg lærte mye av det der, sier Johansen. 

Han innså tidlig i karrieren at en leder ikke er bedre enn summen av sine medarbeidere. Derfor gjør han sitt ytterste for å involvere dem. 

– Jeg kaller det etterspørselskompetanse. Siden jeg vet at jeg er helt avhengig av medarbeidere mine og alt de vet, stiller jeg hele tiden spørsmål. Slik viser jeg at jeg verdsetter kompetansen deres. Gjør du ikke dette som leder – hvis du hele tiden vet best selv – sender du et signal til medarbeiderne dine om at du ikke trenger dem, sier Johansen. 

– Vit hvor lojaliteten din ligger

Ledelse handler også om å gjøre upopulære ting. Nylig gikk Ap-politikeren ut i mediene og kjeftet på sin egen regjering. Bakgrunnen var oppjusteringen av skatt på vannkraftproduksjon. Dette kan ramme Oslo, som eier landets nest største kraftprodusent, hardt. 

Synes lederen og politikeren Raymond Johansen at det er vanskelig å måtte rykke ut mot sine venner? 

– Det er det absolutt. Det krever mer å gå mot vennene dine enn mot dine motstandere, men hvis det er riktig kan du ikke nøle. Som leder må du ha en klar oppfatning av hvem du er der for, og hvor lojaliteten din ligger. Jeg er valgt for Arbeiderpartiet, men først og fremst er jeg her for Oslos innbyggere. Det er dem jeg kjemper for, sier han. 

– Du blir kanskje litt modigere med alderen også. Du gir litt mer faen, legger Johansen til med et skjelmsk smil.

Raymond Johansen

TRETTI ÅR OG LIKE BLID. I sommer kunne Raymond Johansen feire 30-årsjubileum som sjef. På Sopra Steria-arrangementet Power of Sharing delte han sine ledererfaringer. Foto: Kjetil Grude Flekkøy / Sopra Steria

Tags :

Key note: Ola Rosling, Gapminder Foundation 


Hvem andre enn Ola Rosling passer bedre på scenen på denne konferansen "Fremtidens virksomhet"? 

TED-foredraget til Hans og Ola Rosling "How not to be ignorant about the world" er en av de mest populære TED-foredragene gjennom tidene – sett over 9 millioner ganger. Her demonstrerer de at det folk tror de vet om verden, det er statistisk usannsynlig og de gir oss fire metoder som vi kan bruke for å være mindre uvitende om verden vi lever i. 

I boken Factfulness som han skrev sammen med sin far, gir de to statistiske bevis for å vise at den økonomiske og sosiale virkeligheten i verden er annerledes enn vi tror! 

Ola Rosling er administrerende direktør og medgründer av Gapminder Foundation, grunnlagt sammen med sin far Hans Rosling og sin kone Anna Rosling Rönnlund. Stiftelsen jobber for å bedre livskvaliteten globalt gjennom å opplyse oss om globale statistiske trender med imponerende bevegelsesgrafikk. 
 
I 2013 utviklet Rosling “The Ignorance Project”. Målet er å utforske hva folk vet og ikke vet om grunnleggende globale mønstre og makrotrender. Ut fra dette utvikler prosjektet undervisningsmateriell. 


Key note: Børge Ousland 


Børge Ousland er eventyrer og polfarer med erfaring fra verdens mest ekstreme landskap. Ekspedisjonene har gitt han kunnskap om mestring, samarbeid og eventyrlyst – erfaringer han deler i foredragene sine. 

Børge Ousland jobbet som Nordsjødykker på midten av 1980-tallet og allerede da la han ut på sin første ekspedisjon over Grønland på ski. Den 37 dager lange ekspedisjonen ga mersmak, og i 1990 la han ut på sin neste ekspedisjon med Erling Kagge. Det var den første i sitt slag, og tok dem fra Canada til Nordpolen uten hunder og uten å motta forsyninger underveis. 

Siden 1993 har Ousland vært polfarer og eventyrer på fulltid, og har gjennomført mer enn ti ekspedisjoner alene eller sammen med andre, skrevet flere bøker og delt sine erfaringer både på film og TV.

 

På scenen 

Vi inviterte en rekke av våre kunder og noen av våre egne på scenen for å fortelle om hvordan de møter fremtiden. Vi tok opp temaer som ledelse​, organisasjon​, innovasjon​, datadrevet​ virksomhet, plattform og sky​, bærekraft​ og sikkerhet​.

 

Raymond Johansen

Raymond Johansen
Byrådsleder (Ap) i Oslo

Lene Eltvik Vindfeld

Lene Eltvik Vindfeld
Chief Transformation Officer i Sbanken

Tore Mortensen

Tore Mortensen
Chief Information Officer i Kongsberg Gruppen

Bjarne Østby

Bjarne Østby
Leder Kongsberg Gruppen sitt sky-initiativ

Hans Christian Holte

Hans Christian Holte
Direktør for Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV)

Johanne Kjuus

Johanne Kjuus
Head of Sustainability, Orkla Foods Norge

Trine Skei Grande

Trine Skei Grande
Partner og rådgiver politikk og samfunn, Footprint

Beate Nossum

Beate Nossum
Initiativtaker og gründer av Footprint

Marianne Bergmann Røren

Marianne Bergmann Røren
Konsernsjef i Mesta

Rolf Barmen


Rolf Barmen
Konsernsjef i Elmera Group ASA (tidligere Fjordkraft Holding ASA)

Carl Aaby

Carl Aaby
Administrerende direktør, IKEA Norge

Lillian Røstad

Lillian Røstad
Direktør forretningsrådgivning, Skandinavia, Sopra Steria

Jørgen Rørvik

Jørgen Rørvik
Direktør for cybersikkerhet i Sopra Steria

Programmet 28.09.2022  

  • Kl. 11.15 – Velkomst og Minglelunsj 

 

Kl. 12.00 – Faglig program

  • Velkommen ved administrerende direktør i Sopra Steria, Kjell Rusti
    Introduksjon av dagens konferansier Beate Nossum
  • Key note
    Børge Ousland, Eventyrer  
  • Ledelse
    Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo kommune
  • Bærekraft
    Johanne Kjuus, Head of Sustainability, Orkla Norge

 

Kl. 13.20 - Pause 20 min

  • 13.40: Panelsamtale: Toppleders digitale agenda
    Moderator Lillian Røstad innledet sammen med Hallgeir Varsi, begge Sopra Steria,
    Deretter ledet Lillian samtalen med Hans Christian Holte i NAV, Lene Eltvik Vindfeld i Sbanken og Rolf Barmen i Elmera Group ASA.
  • Innovasjon
    Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA 
  • Sikkerhet
    Jørgen Rørvik, Direktør for cybersikkerhet, Sopra Steria 
  • Sky
    Tore Mortensen, CIO Kongsberg Gruppen og Bjarne Østby, leder for sky-initiativet til Kongsberg Gruppen
  • Datadrevet
    Marianne Bergmann Røren, Konsernsjef Mesta 

 

Kl. 15.15 - Pause 20 min

  • 15.35: Panelsamtale: Fremtidens virksomhet
    Moderator Beate Nossum i samtale med Marianne Bergmann Røren i Mesta, Trine Skei Grande i Footprint, Carl Aaby i IKEA og  Johanne Kjuus fra Orkla.
  • Key note
    Ola Rosling, Gapminder Foundation

 

Kl 16.50 Avslutning etterfulgt av apéritif 

  • Kl 17.30 – Middag 

Kontaktperson

Hanne Kristine Fjellheim

Hanne Kristine Fjellheim

Kommunikasjonsdirektør