Power of sharing-konferansen 2022

Tidligere i høst gikk vår Power of Sharing-konferanse av stabelen

Her kan du se alle kundeforedragene digitalt! Du kan gjenoppleve alt fra Oslo-byrådens syn på ledelse, til Orkla Foods betraktninger om klimakontroll. Høydepunktene er klare!

Fremtidens virksomhet

Vi samlet ledende tenkere og våre egne kunder for å se hvordan vi best kan navigere i fremtiden: Hva vet vi om verden, og hva vet vi ikke? Hvordan kan vi best ruste oss? Og hva gjør andre selskaper for å lykkes? 

Hvordan kan vi ruste oss?

I nyere tid har behovet for å omstille seg aldri vært større enn nå. Det er en usikker tid med mange ytre påvirkningsfaktorer: krig på europeisk jord, pandemi, strømpriser, inflasjon, renteøkning, forstyrrelser i forsyningskjeder og mangel på arbeidskraft. For å møte fremtiden må du utvikle organisasjonen og hvordan du leder. I tillegg må du bruke trygg teknologi, som kan håndtere millioner av datapunkter, for å få bedre innsikt og komme nærmere både brukerne og medarbeiderne dine. Og bærekraft? Ja, det blir essensielt for din virksomhets fremtid. 

Børge Ousland: Som leder vokser du på motstand

nov 16, 2022, 09:00 a.m.
Title* : Børge Ousland: Som leder vokser du på motstand

– Problemer er bra. Motstand gir deg sjansen til å ta et steg videre, både som leder og menneske. 

Ordene tilhører polfareren, eventyreren og gründeren Børge Ousland, og falt under Power of Sharing, en årlig konferanse i regi av Sopra Steria. 

– Du må tørre! Tørre å utfordre deg selv. Tørre å konfrontere frykten din. Tørre å feile. Går det skeis, prøver du igjen, sier Ousland. 

Du utvikler deg ikke på sofaen

Selv har han turt hele livet. Fra tiden som nordsjødykker og marinejeger, til den første turen over Grønland på ski i 1986 og de banebrytende nordpolekspedisjonene med blant andre Erling Kagge de etterfølgende tiårene. 

– Du utvikler deg gjennom motstand, og motstand får du ikke ved å ligge på sofaen hjemme. Jeg har begynt å se på problemer som noe bra – noe som gir mulighet til å forandre meg. Negative ting kan snus til noe positivt, sier Ousland. 

Denne livsfilosofien hjelper ikke bare eventyreren når sultne isbjørner sirkler rundt teltet hans, men også i forretningslivet. I 2010 kjøpte han den 55 mål store øya Manshausen i Nordland. Her har han bygget landskapshotell og skapt en unik reiselivsdestinasjon. 

– Jeg har helt klart tatt med meg denne innstillingen i arbeidet med Manshausen. Det var spennende og uvant å starte og drive bedrift i en verden jeg ikke visste noe om. Jeg måtte lære veldig mye nytt. Gå inn i en annen verden enn den jeg var vant med. Det var, og er fremdeles, veldig interessant, sier Ousland. 

Børge Ousland_ 1200x630

GI MEG EN UTFORDRING. – Jeg har begynt å se på problemer som noe bra – noe som gir mulighet til å forandre meg, sier Børge Ousland. Foto: Kjetil Grude Flekkøy / Sopra Steria

Kjemper for isbreene

Fremdeles gir han seg i kast med planetens mest ekstreme natur. Ousland og polfarerkompis Vincent Colliard er i skrivende stund halvveis med prosjektet IceLegacy, der de skal krysse totalt 20 av verdens største isbreer. Slik vil de rette fokus mot de skjøre breene og klimaveiskillet vi står ved.

– Det har skjedd store endringer i løpet av den tiden jeg har holdt på. Iskanten flytter på seg, breene krymper. Polhavene forandrer seg enormt. Roald Amundsen brukte seks år på å seile rundt Nordpolen. Jeg var med på en seilskute som brukte fire måneder på samme reisen, forteller han. 

Kan vinne klimakampen

Ousland velger likevel å være optimist. Han tror det er mulig å vinne klimakampen. 

– Det har skjedd noe med bevisstheten vår. Før spurte folk meg om jeg trodde klimaendringene virkelig kunne være menneskeskapte. Nå har dette sunket inn hos de aller fleste. Så gjelder det å få folk til å tro at det nytter å ta miljøvennlige valg. Jeg liker å si at dersom vi alle er en del av problemet, må vi også være del av løsningen, sier han. 

Vi er tilbake der vi startet – med motgang og problemer som må snus til noe positivt. Noe som gjør at vi vinner, og vokser. 

– Vi lever i menneskets tidsalder. De store utfordringene vi mennesker står overfor, gir oss muligheten til å selv bestemme hvem vi er. Hvem vi kan bli. Denne muligheten må vi finne ut hvordan vi skal bruke. Enten mislykkes vi som art, eller så lykkes vi. Da tar vi menneskeheten til et nytt nivå, sier polfareren.

Tags :

Key note: Ola Rosling, Gapminder Foundation 


Hvem andre enn Ola Rosling passer bedre på scenen på denne konferansen "Fremtidens virksomhet"? 

TED-foredraget til Hans og Ola Rosling "How not to be ignorant about the world" er en av de mest populære TED-foredragene gjennom tidene – sett over 9 millioner ganger. Her demonstrerer de at det folk tror de vet om verden, det er statistisk usannsynlig og de gir oss fire metoder som vi kan bruke for å være mindre uvitende om verden vi lever i. 

I boken Factfulness som han skrev sammen med sin far, gir de to statistiske bevis for å vise at den økonomiske og sosiale virkeligheten i verden er annerledes enn vi tror! 

Ola Rosling er administrerende direktør og medgründer av Gapminder Foundation, grunnlagt sammen med sin far Hans Rosling og sin kone Anna Rosling Rönnlund. Stiftelsen jobber for å bedre livskvaliteten globalt gjennom å opplyse oss om globale statistiske trender med imponerende bevegelsesgrafikk. 
 
I 2013 utviklet Rosling “The Ignorance Project”. Målet er å utforske hva folk vet og ikke vet om grunnleggende globale mønstre og makrotrender. Ut fra dette utvikler prosjektet undervisningsmateriell. 


Key note: Børge Ousland 


Børge Ousland er eventyrer og polfarer med erfaring fra verdens mest ekstreme landskap. Ekspedisjonene har gitt han kunnskap om mestring, samarbeid og eventyrlyst – erfaringer han deler i foredragene sine. 

Børge Ousland jobbet som Nordsjødykker på midten av 1980-tallet og allerede da la han ut på sin første ekspedisjon over Grønland på ski. Den 37 dager lange ekspedisjonen ga mersmak, og i 1990 la han ut på sin neste ekspedisjon med Erling Kagge. Det var den første i sitt slag, og tok dem fra Canada til Nordpolen uten hunder og uten å motta forsyninger underveis. 

Siden 1993 har Ousland vært polfarer og eventyrer på fulltid, og har gjennomført mer enn ti ekspedisjoner alene eller sammen med andre, skrevet flere bøker og delt sine erfaringer både på film og TV.

 

På scenen 

Vi inviterte en rekke av våre kunder og noen av våre egne på scenen for å fortelle om hvordan de møter fremtiden. Vi tok opp temaer som ledelse​, organisasjon​, innovasjon​, datadrevet​ virksomhet, plattform og sky​, bærekraft​ og sikkerhet​.

 

Raymond Johansen

Raymond Johansen
Byrådsleder (Ap) i Oslo

Lene Eltvik Vindfeld

Lene Eltvik Vindfeld
Chief Transformation Officer i Sbanken

Tore Mortensen

Tore Mortensen
Chief Information Officer i Kongsberg Gruppen

Bjarne Østby

Bjarne Østby
Leder Kongsberg Gruppen sitt sky-initiativ

Hans Christian Holte

Hans Christian Holte
Direktør for Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV)

Johanne Kjuus

Johanne Kjuus
Head of Sustainability, Orkla Foods Norge

Trine Skei Grande

Trine Skei Grande
Partner og rådgiver politikk og samfunn, Footprint

Beate Nossum

Beate Nossum
Initiativtaker og gründer av Footprint

Marianne Bergmann Røren

Marianne Bergmann Røren
Konsernsjef i Mesta

Rolf Barmen


Rolf Barmen
Konsernsjef i Elmera Group ASA (tidligere Fjordkraft Holding ASA)

Carl Aaby

Carl Aaby
Administrerende direktør, IKEA Norge

Lillian Røstad

Lillian Røstad
Direktør forretningsrådgivning, Skandinavia, Sopra Steria

Jørgen Rørvik

Jørgen Rørvik
Direktør for cybersikkerhet i Sopra Steria

Programmet 28.09.2022  

  • Kl. 11.15 – Velkomst og Minglelunsj 

 

Kl. 12.00 – Faglig program

  • Velkommen ved administrerende direktør i Sopra Steria, Kjell Rusti
    Introduksjon av dagens konferansier Beate Nossum
  • Key note
    Børge Ousland, Eventyrer  
  • Ledelse
    Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo kommune
  • Bærekraft
    Johanne Kjuus, Head of Sustainability, Orkla Norge

 

Kl. 13.20 - Pause 20 min

  • 13.40: Panelsamtale: Toppleders digitale agenda
    Moderator Lillian Røstad innledet sammen med Hallgeir Varsi, begge Sopra Steria,
    Deretter ledet Lillian samtalen med Hans Christian Holte i NAV, Lene Eltvik Vindfeld i Sbanken og Rolf Barmen i Elmera Group ASA.
  • Innovasjon
    Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA 
  • Sikkerhet
    Jørgen Rørvik, Direktør for cybersikkerhet, Sopra Steria 
  • Sky
    Tore Mortensen, CIO Kongsberg Gruppen og Bjarne Østby, leder for sky-initiativet til Kongsberg Gruppen
  • Datadrevet
    Marianne Bergmann Røren, Konsernsjef Mesta 

 

Kl. 15.15 - Pause 20 min

  • 15.35: Panelsamtale: Fremtidens virksomhet
    Moderator Beate Nossum i samtale med Marianne Bergmann Røren i Mesta, Trine Skei Grande i Footprint, Carl Aaby i IKEA og  Johanne Kjuus fra Orkla.
  • Key note
    Ola Rosling, Gapminder Foundation

 

Kl 16.50 Avslutning etterfulgt av apéritif 

  • Kl 17.30 – Middag 

Kontaktperson

Hanne Kristine Fjellheim

Hanne Kristine Fjellheim

Kommunikasjonsdirektør