TrønderEnergi Nett retter blikket mot nettskyen



SKYPARTNER: Ståle Risem-Johansen (til venstre), IT-sjef i TrønderEnergi Nett og Alf Håvard Iversen, avdelingsleder for infrastruktur på Trondheim-kontoret, ser frem til digitaliseringsreisen til TrønderEnergi Nett med Sopra Steria som partner

SKYPARTNER: Ståle Risem-Johansen (til venstre), IT-sjef i TrønderEnergi Nett og Alf Håvard Iversen, avdelingsleder for infrastruktur på Trondheim-kontoret, ser frem til digitaliseringsreisen til TrønderEnergi Nett med Sopra Steria som partner.

 

TrønderEnergi Nett har ambisjoner om å flytte mest mulig av dataene sine ut i nettskyen. Nå har selskapet valgt konsulentselskapet Sopra Steria som ny strategisk skypartner.

– Vi skal være best på det vi driver med – strømdistribusjon – og derfor går vi nå ut i markedet og henter inn spisskompetanse på skyteknologi. Vi trenger ikke bare en leverandør: men en partner som er proaktiv og som kan løfte oss videre, og det mener jeg vi har funnet, sier Ståle Risem-Johansen, IT-sjef i TrønderEnergi Nett.

Nettselskapet ønsker på sikt å flytte mest mulig av applikasjoner og IT-infrastruktur i skyen. Avtalen med Sopra Steria gjelder først og fremst Microsoft Azure, men kan etter behov også omfatte andre skyplattformer.

Montørapp først i skyen

Den aller første applikasjonen som flyttes ut i skyen er en nettdriftsapplikasjon som blant annet brukes av nettselskapets montører.

– Vi jobber med å forenkle alle prosesser i selskapet vårt. En viktig del av dette er at beslutninger skal kunne tas lengst mulig ute i organisasjonen. Da må de som jobber i felt, som montørene våre, har tilgang til det riktige beslutningsgrunnlaget der de befinner seg. Dataene kan ikke bare ligge på et kontor, sier Risem-Johansen.

Faser ut gammel IT-arv

TrønderEnergi Nett er samtidig i ferd med å nå en milepæl som IT-sjefen er stolt av. For første gang i selskapets historie skal to applikasjoner nå fases ut og skrus av.

– Det høres kanskje ikke så viktig ut, men i likhet med veldig mange andre selskaper har vi bygget på IT-porteføljen vår fortløpende og etter behov. Etter hvert har vi endt opp med mye gammel IT-arv som legger beslag på verdifulle ressurser, forklarer Risem-Johansen.

Nå skal eldre applikasjoner slås av parallelt med at nye tjenester etableres i skyen.

– Vi skal ikke ha dobbelkjøring, og dette er noe vi utfordrer hele selskapet på. Skal vi ha noe nytt, må vi også ha en plan for hvordan vi kan fase ut eldre løsninger, sier IT-sjefen.

Sterke lokale referanser

Risem-Johansen forteller at Sopra Steria i tillegg til å inneha spisskompetanse på alle skyplattformer, også kunne vise til sterke lokale referanser. Sopra Steria har vært igjennom en kraftig vekst i Trondheim de siste årene. Om lag 60 medarbeidere jobber fra lokalene på Brattøra i dag, og konsulentselskapet har flere lokale virksomheter på kundelisten, blant andre Aker BP og Trondheim kommune.

Alf Håvard Iversen, avdelingsleder for infrastruktur på Trondheim-kontoret, er stolt over at Sopra Steria blir med som partner på den digitale reisen til TrønderEnergi Nett. Han lover en rekke gevinster etter hvert som stadig mer av IT-porteføljen havner i skyen.

– TrønderEnergi Nett vil nå kunne bruke mer standardiserte løsninger, noe som betyr en enklere hverdag og mer kostnadseffektiv drift. Selskapet vil kunne kjøpe tjenester og kapasitet fortløpende, og skalere ned når behovet ikke er der lenger, sier Iversen.

Pressebilder

Pressebilde_TronderEnergi

Last ned bilde
Les lignende nyheter
Les lignende blogger
Kort om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering og har de siste tre årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap. Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid. Sopra Steria har 46 000 medarbeidere i 25 land og hadde en omsetning på € 4,4 milliarder i 2019. I Norge sørget 1800 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,7 milliarder kroner i 2019.

Vil du vite mer?
Kristin Blix-Elton
Kristin Blix-Elton Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Skandinavia