I kåringen av Norges beste arbeidsplasser havnet Sopra Steria nok en gang på pallplass, i likhet med de siste ti årene. I tillegg vant selskapet en gjev hederspris innen employer branding.
– Vi er svært stolte av å bli kåret til det beste kompetanseselskapet, og nummer to av alle, uansett bransje, sier administrerende direktør Kjell Rusti.
Selskapet nok en gang bedret sine interne resultater:
– Det vil si at vi gjør det bedre enn noensinne. Det er svært hyggelig å se, spesielt med tanke på den kraftige veksten vi har hatt de siste årene. Det viser hvor verdifull en sterk selskapskultur er, sier han.
Fornøyde medarbeidere gjør en bedre jobb
Great Place to Work undersøker årlig arbeidsmiljøet i over 500 norske virksomheter, og i en årlig kåring løftes de virksomhetene som gjør det best, frem. Helt siden Sopra Steria begynte å havne
på topp tre-listen i 2013, har Rusti vært opptatt av at kåringen ikke er det viktigste for selskapet. Det er undersøkelsen og arbeidet med å følge opp tilbakemeldingene som gir den virkelige verdien.
– Selvfølgelig er det en fin bekreftelse å være på pallen 10 år på rad, men det viktigste er at vi kontinuerlig jobber med å skape en bedre arbeidshverdag for våre medarbeidere. Når 93 prosent
av de ansatte bruker tid på å gi sine tilbakemeldinger, så sier det også noe om engasjementet i dette selskapet, sier Rusti og fortsetter:
– Vi vet at fornøyde medarbeidere også gjør en bedre jobb når de er ute hos kundene våre. Alle vinner på at folk gleder seg til å gå på jobb.
Rusti vil også gratulere Cisco, som kom på førsteplass i kåringen.
– Det er flott å se at vi på tvers av bransjer jobber for å skape gode arbeidsplasser, sier Rusti.
Hederspris for employer branding
I tillegg til kåringen av de beste arbeidsplassene, deler Great Place to Work også ut hederspriser. I år vant Sopra Steria hedersprisen for employer branding – med bakgrunn i det langsiktige arbeidet selskapet
har lagt ned for å tiltrekke seg og beholde de beste konsulentene i markedet.
HR-direktør Solfrid Skilbrigt forteller at employer branding-satsingen til Sopra Steria er langsiktig:
– Vi vet at et employer brand ikke skapes – det oppleves. Alle våre 3000 medarbeidere er ambassadører, og deres historier er med på å forme vår strategi for å ha de dyktigste konsulentene hos oss.
Gjennom mange år har vi jobbet strategisk med en “innenfra-og-ut-tilnærming” for å bygge vårt employer brand.
Skilbrigt sier at selskapet setter medarbeiderne i sentrum i alt de gjør, og er opptatt av å skape stolthet, tilhørighet og tillit.
– Det gjør vi gjennom faglig utvikling for alle, transparent kommunikasjon og tillitsbasert ledelse. Det har juryen lagt merke til, og jeg må si at jeg er svært stolt av den jobben vi har lagt ned over mange år. Vi skal
fortsette dette gode arbeidet!, sier hun.