2 000 medarbeidere i kunnskapsfestivalmodus

| minutter å lese

I april arrangerte Sopra Steria Kunnskapsfestivalen Rubiks for alle sine medarbeidere. Resultatet ble en forrykende festival med 5 scener, 150 foredrag og en rekke morsomme innslag. 

- Å tenke utenfor boksen, det begynner vi å bli gode på nå, sier Megan Strand, Brand DIrector i Sopra Steria og prosjektleder for Rubiks, med en latter. 

Etter over ett år med pandemistengt kontor er det meste gjort for å engasjere medarbeidere digitalt. Derfor var det behov for noe helt nytt for den årlige kompetansedagen. Løsningen ble Kunnskapsfestivalen Rubiks: Av medarbeidere, for medarbeidere. 


Se festivalstemningen med egne øyne


- Totalt var det over 200 medarbeidere som ønsket å holde foredrag eller workshops, og det var litt av en jobb å fasilitere alt – men vi kom i mål! Det har vært helt utrolig å se hvordan dette selskapet oser av engasjement. Våre folk brenner etter å dele kunnskap!, sier Strand.  

- Den viktigste verdien vi har internt er «Power of Sharing», og denne festivalen var virkelig kunnskapsdeling i praksis. Ekstra gøy er det at en av nøkkelspillerne i teamet, Marius Dahl, er graduate. Oppgavene han jobbet med, blant annet å koordinere alle foredragene, gjorde at han knyttet nettverk med kollegaer på tvers av hele selskapet. Nyutdannede får stort ansvar her på huset! 

40 av foredragene ble spilt inn i studio i Oslo, Trondheim og Stavanger, mens 110 medarbeidere spilte inn video selv via PC eller mobil. Det var viktig at det var lav terskel for å være foredragsholder, slik at flest mulig kunneenkelt delta og dele sin fagkompetanse. 

Videosamtaler over leirbålet 

Konseptet ble en digital plattform utformet som et festivalområde, der alle kunne bevege seg mellom fem ulike scener med forskjellige temaer og utforske korte foredrag innen ni faglige retninger. Disse retningene var brukeropplevelse og design, dataanalyse og innsikt, digitale plattformer, strategi, sikkerhet, skytjenester, smidig organisasjon, test og kvalitet, samt utvikling, integrasjon og arkitektur. I tillegg var det en egen scene med foredrag «on-demand».  

Alle kunne sette opp sin egen teltleir, og ha videosamtaler over leirbålet sammen med kjente og ukjente. Hele opplevelsen var interaktiv i alle ledd, for å skape fellesskapsfølelsen gjennom hele arrangementet.  

- Vi er jo alltid spent på om folk «dukker opp». Vi har nesten 2100 ansatte i hele Norge, og jeg må innrømme at pulsen steg noen hakk når jeg så at det var over 2000 pålogget samtidig underåpningsvignetten. Det er så utrolig gøy at folk stiller, engasjerer seg og bidrar!, sier Strand.  

I forkant av arrangementet var det omfattende kommunikasjon til medarbeiderne digitalt, og alle fikk tilsendt en festivalpakke hjem i posten, inspirert av hipsterfestivalen Coachella. I festivalpakken var det festivalkart trykket på organisk materiale med frø inni, slik at kartet kunne legges i jord og plantes etter at festivalen var over. I tillegg var det backstage pass med ekstramateriale på QR-kode, matkort, oppskriftshefte til festivalmat og Rubiks handlenett.  

Rubiks_Kunnskapsfestival_kollage

 

Eget kunnskapsbibliotek

- Enhver festival trenger også underholdning, så vi var veldig glade for å ha med oss NRK-komiker Christian Mikkelsen under hele festivalen. Han stilte opp med en rekke kjente og ukjente personligheter underveis. Det å le av det samme sammen samtidig, selv om vi sitter hver for oss – det bygger fellesskap, sier Strand.  

Festivalen lever videre i Sopra Steria som et åpent kunnskapsbibliotek for alle medarbeidere med alle de 150 foredragene og humorinnslagene.  

- Det er det beste med å ha en digital kunnskapsfestival. Innholdet lever videre og kan brukes i en rekke fora – både internt og for kundene våre. Vi gleder oss til å fortsette å dele og lære, avslutter Strand.   

Kort om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, og har de siste fire årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap. Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid. Sopra Steria har 46 000 medarbeidere i 25 land, og hadde en omsetning på € 4,3 milliarder i 2020. I Norge sørger 2000 medarbeidere for en årlig omsetning på over 3 milliarder kroner i 2020.

Vil du vite mer?
Kristin Blix-Elton
Kristin Blix-Elton Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Skandinavia