I 2023 opplevde Fjord Tours «all-time high» i omsetningsveksten for rundturer og aktiviteter. Dette er et resultat av en god og tydelig markedsstrategi som de utarbeidet i samarbeid med Sopra Steria.
Fjord Tours, en ledende aktør innenfor reiselivsbransjen, tilbyr pakketerte og unike opplevelser i det fantastiske norske landskapet.
- Gjennom de to siste årenes samarbeid med teamet i Sopra Steria, har vi sammen skapt en god rigg og plan for å nå ut til rett målgruppe, i rett kanal, til rett tid. I 2023 høstet vi virkelig frukter av denne satsingen da vi opplevde «all-time high» i omsetning. Vi ser også at vi gjennom annonseringen får god avkastning på investert kapital, sier Head of Brand and Marketing i Fjord Tours, Pernille Cecilie Hunsbedt.
For Fjord Tours leverer Sopra Steria ulike markedsføringstjenester, og Google Marketing Platform er med i markedsmiksen. Her har teamet definert spissede målgrupper basert på geografisk plassering, demografiske data, interesser og atferd. Denne dynamiske tilnærmingen har resultert i svært relevante og tilpassede annonser for potensielle kunder i ulike land, inkludert USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Nederland, Australia og Norge.
Med en imponerende Return on Ad Spend (ROAS) på opp til 10 kr, har bannerannonsering i Google Marketing Platform vist seg å være en nøkkel til Fjord Tours suksess.
- Vi opplever at vi treffer godt med bannerannonsering, og dette har blitt et viktig element i markedsmiksen vår. Sopra Steria jobber aktivt med optimalisering og er raskt på banen med å justere for endringer i markeds- og kundeatferd, sier Hunsbedt.
Sopra Steria har den gjeve tittelen som Google Marketing Platform Partner. For å oppnå dette må du spesialisere deg i Google Marketing Platform-produkter som Analytics, Campaign Manager 360, Looker Studio, Display & Video 360, Search Ads 360, Tag Manager med flere. Selve partnerstatusen oppnår man først når teamet har fem lokale fulltidseksperter som jobber med disse produktene og har tatt sertifiseringer.
For Fjord Tours leverer Sopra Steria også betalt annonsering i søkemotorer og sosiale medier, innsikts- og datadrevet analyse, samt input til markedsplan og markedsstrategi. Vi fungerer dermed som en strategisk rådgivende sparringspartner for å sikre at Fjord Tours til enhver tid benytter seg av ny teknologi og avansert bruk av data.
- Vi er godt fornøyd med samarbeidet vi har med Sopra Steria, og hvordan vi har fått til en velfungerende rigg med god kunnskapsoverføring og gjensidig læring basert på data. Det er stadige endringer innenfor feltet datadrevet markedsføring, og vi opplever at Sopra Steria jobber aktivt med å holde seg i forkant. Det er en spennende bransje, og endringer skjer fort, men vi er trygge på at vi har et godt samarbeid i veien videre, avslutter Hunsbedt.
Leder Experience Tech
98 00 60 15