HP Windows Mixed Reality: Ikke bare for ivrige dataspillere

av Scott Leaman - Leder for blandet virkelighet
| minutter å lese

Sopra Steria har testet de nye HP Windows Mixed Reality VR-brillene– og konklusjonen er klar. Dette er briller som ikke lenger bare sikter seg mot entusiaster eller ivrige dataspillere. De er et integrert verktøy i Windows, som kan brukes til både arbeid og fritidsaktiviteter.

Nylig var vi i Sopra Steria heldige nok til å få et HP Windows Mixed Reality Headset i fanget. Våre Mixed Reality-fantaster har siden da vært opptatt med å utforske hvordan denne nye enheten kan utvide våre evner og bygge videre på vår erfaring med å levere prisbelønte HoloLens-prosjekter.

Mixed Reality (eller blandet virkelighet) er et begrep som beskriver spekteret mellom den virkelige verden og en fullstendig digital verden. Den omfatter VR («virtual reality», eller virtuell virkelighet) hvor du er fullstendig avskåret fra den virkelige verden med en heldigital opplevelse, mobil AR («augmented reality», eller utvidet virkelighet) hvor digitale objekter legges over verden på telefonskjermen din), og holografiske briller som Hololens. Brillene fra HP er VR, altså i den lukkede delen av skalaen, der virkeligheten erstattes av en virtuell verden.

Da Microsoft i 2015 annonserte HoloLens åpnet de et nytt felt for digitale løsninger. Brillenes holografiske linser gjør det mulig for brukeren å se den virkelige verden sammen med holografiske objekter. Kameraer for romlig kartlegging («spatial mapping») muliggjør «ankring» av virtuelle objekter i den virkelige verden. Slike virtuelle objekter oppfører seg som man ville forvente at virkelige objekter oppfører seg. Man kan gå rundt dem og bøye seg ned for en nærmere titt. Dette gir de virtuelle modellene en skala og en troverdighet som visning på en vanlig skjerm ikke kan oppnå. Siden HoloLens kom på markedet har teknologien blitt brukt innenfor et vidt spekter av applikasjoner, fra planlegging og gjennomføring av åpen hjertekirurgi på barnehjerter til vedlikehold av fly.

Nå inviterer Microsoft eksterne leverandører til å bruke teknologien i deres egne enheter for å utvikle oppslukende opplevelser. HP er en av leverandørene som er tidlig på markedet og de slapp HP Windows Mixed Reality Headsets-brillene 17. oktober.

Oppakking av HP Windows Mixed Reality Headset-brillene

Da vi pakket opp brillene fra HP fikk vi oss en liten overraskelse. Inne i esken fant vi de lette brillene, en kabel til å koble de til en datamaskin, og ingenting annet. Vanligvis med VR-briller så trenger man også eksterne sensorer plassert i rommet til å spore posisjonen til brillene. HP unngår behov for ekstra utstyr ved å benytte seg av sporingsteknologi fra HoloLens.

Brillene er komfortable i bruk, enkle å justere, samt å ta av og på. Det er mulig å vippe opp den hengslede skjermen, noe som gjør det enkelt å bytte mellom den virtuelle og virkelige verden. Enheten kjører på samme plattform som HoloLens, som betyr at grensesnittet er kjent for alle som har brukt denne. Stemmekontroll implementert via Cortana gir muligheten til å gi kommandoer som “flytt denne hit” og “gå til plassering”. Mulighetene begrenses kun av fantasien til utviklerne som tar i bruk funksjonaliteten. Man kan også diktere tekst eller stille spørsmål. I en virtuell virkelighet hvor det er vanskelig å bruke et tastatur er dette spesielt verdifullt. Dette er en velkommen funksjon man ikke har vært vant til innenfor VR-applikasjoner.

Totalt sett framstår det som at HP-brillene innleder en ny epoke med VR-briller. Dette er briller som ikke lenger sikter seg mot entusiaster eller ivrige dataspillere, men som er et integrert verktøy i Windows som kan brukes både til profesjonelt arbeid og fritidsaktiviteter.

Velg riktig verktøy til jobben

Tradisjonelt så har 3D-objekter og opplevelser vært vanskelige å overføre og replikere sammenliknet med 2D-medium som bøker, fotografier og film. Vi er nå på vei inn i en ny æra hvor muligheten for å se på og interagere med komponenter fra 3D-verden demokratiseres. Dette utfordrer våre metoder for å abstrahere verden og vårt behov for å foreta fysiske reiser. Vi vil se en dramatisk utvidelse av muligheter innen noen felt og store kostnadsbesparelser i andre.

De nye Mixed Reality VR-brillene utvider vår verktøykasse og peker i retning av en framtid hvor vi kan mikse digitale og fysiske mennesker, steder og gjenstander til å passe våre behov.

De nye Mixed Reality VR-brillene komplementerer Microsoft HoloLens framfor å konkurrere med den. Enhetene har forskjellige styrker og kompromiss: HoloLens er kabelfri så den kan enkelt tas med og brukes overalt. De transparente linsene gjør at du kan interagere sosialt og med den virkelige verden. Brillene fra HP har en mer overkommelig pris (4695 kroner mot nesten 24 000 kroner for HoloLens) og støtter oppslukende opplevelser som omslutter brukeren. Den gjør det også mulig å bruke kraftige desktop-maskiner for å vise detaljert 3D grafikk.

Enhetene deler det samme digitale økosystemet og kan arbeide sammen. For eksempel kan man vise den samme modellen til en som bruker HP-brillene på kontoret, som en annen som bruker HoloLens et annet sted. Samtidig kan begge kommunisere med hverandre. Fagfolk kan utføre trening på virtuelle modeller og motta den samme veiledningen når de utfører den faktiske prosedyren på stedet ved hjelp av HoloLens.

Andre bruksområder inkluderer fjernassistanse hvor omgivelsene til en HoloLens-bruker transformeres til en virtuell verden slik at en ekspert med en VR-brille kan gi best mulig veiledning. Eksperten kan gi visuell veiledning ved å ankre annoteringer til virkelige objekter og handle som om hun eller han var på stedet.

Åpner for nye markeder

Vi er imponerte over samspillet som er mulig mellom HoloLens og Windows Mixed Reality VR-brillene, og tror at plattformen vil være en døråpner for løsninger som kombinerer virtuell og utvidet virkelighet. Denne kombinasjonen vil nok særlig bli brukt innenfor bedriftsmarkedet, og plattformen åpner for et marked som ikke hovedsakelig er rettet mot underholdning og spill. Det blir spennende å se hvordan markedet utvikler seg, og om forbrukerne vil benytte seg av denne nye spennende Windows Mixed Reality-plattformen.

Innlegget er skrevet av Scott Leaman, Mixed Reality Lead Sopra Steria, og Lars Moastuen, tidligere ansatt i Sopra Steria.

Dette innlegget var først på trykk i Computerworld 20. oktober 2017
Search

Se alle blogginnleggene våre