Filmstaden: Frir til nytt publikum med direktesendinger

Filmstaden ser at publikums underholdningsvaner er i endring. Derfor tok de i 2018 en stor utfordring, og live-streamet fotballkamper direkte fra VM i Russland.

Filmstaden_570x310

Filmstaden, tidligere SF Bio[DG1] , er Sveriges største kinokjede og en av landets ledende leverandører av kultur og underholdning. Selv om svenskenes underholdningsvaner er i endring, ser Filmstaden fortsatt at folk har behov for å omgås og oppleve ting sammen.

Derfor har Filmstaden hatt som mål å utvide tilbudet med annet innhold en film, for på den måten å lokke flere besøkende til eksisterende kinobygg. Slik ønsker de å nå nye målgrupper, for eksempel de som setter pris på kultur og sport.

Det har blant annet ført til at de har vist direktesendinger av opera fra ulike deler av verden i kinosalene. I 2017 testet de også å sende kamper fra VM-kvalifiseringen i fotball for lukkede selskap. Disse sendingene ble positivt mottatt, fordi mange satte pris på å kunne se direktekamper sammen og kombinere det med å nyte småretter og drikke.

Siden Sverige deretter kvalifiserte seg for fotball-VM, bestemt Filmstaden seg for å få sin største direktesending hittil på lufta. De ville sende kampene fra fotball-VM i Russland sommeren 2018, i kinosaler rundt om i hele Sverige. 

Utfordringen

Sopra Steria hjalp allerede i 2017 Filmstaden med å legge til rette for prøvesendingene fra VM-kvalifiseringen. Når de så bestemt seg for å vise kamper fra VM i Russland i 2018, var det naturlig at dette partnerskapet ble enda tettere.

Den store utfordringen var å få inn signalene fra Russland og sende dem direkte på kinoer rundt om i landet. Tidligere direktesendinger med VM-kvalifisering og opera hadde bare vært på utvalgte kinosaler, men nå skulle sendingene vises samtidig på alle kinoene til Filmstaden i hele landet.

For å få dette til å gå i hop, måtte man klare å fange opp sendingssignalene fra Russland, sammen med SVT/TV4, og lede signalene inn via fiber til Filmstadens plattform. Deretter måtte medarbeiderne på hver kino jobbe med helt annet utstyr enn det de er vant til, for å få det til å fungere. 

Løsningen

Sammen med Filmstaden bygde Sopra Steria opp en direktesendingsplattform med tilhørende utstyr på hver kino. De satte også opp et privat nettverk til å strømme det direktesendte innholdet. En partner i Holland sørget for å fordele video og lyd, og i Sverige fantes det en nettverksleverandør. Sopra Steria jobbet også sammen med SVT og TV4 for å sikre at de fikk riktig tilgang til deres sendingssignaler.

Utover arbeidet med selve direktesendingsplattformen, var det også viktig å lære opp personalet ved de ulike kinosalene, slik at man kunne være trygg på at de kunne håndtere alle stegene i en vellykket direktesending.

Resultatet

Kampene fra fotball-VM i Russland i 2018 ble vist samtidig på over 20 kinosaler, fra Luleå til Malmø. I mange tilfeller viste kinoene også flere ulike kamper samtidig.

Filmstaden tilbød publikum omtrent 6000 stoler og oppnådde omtrent femti prosent belegg. Det er de veldig fornøyde med. Kundeundersøkelser utført i etterkant, viste at 9 av 10 var fornøyde med besøket sitt, og ville anbefalt andre å se direkte sportssendinger på Filmstaden i fremtiden.

Kinosendingene ble et alternativ til sendinger på puber og barer, og det ble satt pris på. Mange opplevde at omgivelsene på kinoene forsterket opplevelsen av selve arrangementet. Selv medarbeiderne var fornøyde og syntes at direktesendingsplattformen fungerte og var lett å lære seg.

De vellykkede direktesendingene fra fotball-VM 2018 har gitt Filmstaden blod på tann. De planlegger nå å sende flere kamper i 2019, blant annet kvinnenes verdensmesterskap i fotball og Formel 1. Suksessen gjør også at det tette samarbeidet med Sopra Steria fortsetter, slik at Filmstaden kan garantere enda flere spennende opplevelser i kinosalene sine fremover.

Pressekontakt

kbe_120x120Kristin Blix-Elton

Markeds- og kommunikasjonsdirektør
tlf: +47 970 28 616
epost: kristin.blix-elton@soprasteria.com