GOD STEMNING: Det var ingenting å si på stemningen under en av de ni workshops som ble avholdt på Rubiks.

Over 500 deltakere på unik dag for kunnskapsdeling

| minutter å lese
På lørdag samlet over 500 medarbeidere fra Sopra Steria seg for å dele kunnskap på kompetansedagen Rubiks. – Helt unikt, mener prosjektlederne.
Lørdag 2. november var konferanseområdet til Radisson Blu Scandinavia fullstappet med kunnskapstørste medarbeidere fra Sopra Steria.

– I hverdagen har de fleste nok med å holde tritt med utviklingen innen eget fagområde. Så når skal du få tid til å lære litt om det de flinke kollegaene dine er gode på? Målet med kompetansedagen er å lære noe innen et ukjent fagområde, og at vi på den måten kan bidra til økt verdiskapning hos våre kunder, sier Sopra Sterias Head of culture and development, Anders Palerud.

Sammen med Marketing and communications manager Megan Strand har han for andre året på rad ledet kompetansedagen Rubiks der det holdes over 41 foredrag, 20 lyntaler og ni workshops – alle initiert og avholdt av egne ansatte. Palerud mener at fagdagen er unik i sin form:

– Det at dagen er arrangert av Sopra Sterianere, for Sopra Sterianere, på en lørdag, er unikt. Folk bruker sin fritid på dette fordi de har lyst til å øke sin egen og andres horisont. Denne dagen må være en av Norges mest omfattende konferanser innen digitalisering!, sier han.

Fremmer karriereutvikling

Megan Strand løfter også frem at fagdagen er uformell og lavterskel, og det gjør at også flere har lyst til å stå på scenen.

– Dette er en fantastisk arena for å finne og lytte til nye stemmer i selskapet, og vi har totalt 85 personer som har taletid i løpet av dagen. Det er alt fra nyutdannede graduates til direktører, og 50 prosent av foredragsholderne er kvinner. Det synes vi er utrolig bra, sier hun.

Spennet i foredragene er alt fra prosjekterfaringer, sikkerhet, innovasjon, kultur, ledelse, design, bærekraft, blandet virkelighet til LowCode/NoCode-plattformer – og tilhørerne får raske introduksjoner til nye fagområder. Det setter dem også i stand til å kunne forstå kundenes utfordring bedre, og det fremmer på sikt intern mobilitet og horisontal karriereutvikling.

– Så håper jeg jo at de vil sitte igjen både med ny kunnskap og nye relasjoner når de kommer hjem på lørdagskvelden. Selv om fag er i fokus, håper vi jo at de bruker anledningen til å sosialisere også – og bli kjent med kolleger på tvers av selskapet, sier Strand.

Klar for fest

Planen er at kompetansedagen Rubiks etter hvert skal vokse seg enda større, og til slutt kanskje bli en del av selskapets kick-off. Anders Palerud sier at kunnskapsdeling sitter i ryggmargen til de som jobber i Sopra Steria:

– Rubiks blir derfor en forlengelse av det som skjer i prosjektene og på kontoret hver eneste dag året gjennom. Hvorfor ikke kombinere et slikt initiativ med en skikkelig bra fest? Det er vår ambisjon for neste Rubiks, avslutter han. 

 

Pressebilder
GOD STEMNING: Det var ingenting å si på stemningen under en av de ni workshopene som ble avholdt på Rubiks

Pressebilde Sopra Steria kunnskapsdag

Last ned bilde
Les lignende nyheter
Les om lignende prosjekter
Les lignende blogger
Kort om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering og har de siste fire årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap. Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid. Sopra Steria har 46 000 medarbeidere i 25 land og hadde en omsetning på € 4,4 milliarder i 2019. I Norge sørget 1800 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,7 milliarder kroner i 2019.

Vil du vite mer?
Kristin Blix-Elton
Kristin Blix-Elton Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Skandinavia